Perigee – část 1

2. mistrovství světa v kategorii akrobatických rádiem řízených modelů dle FAI RC-1, teprve od roku 1969 již známá kategorie F3A, se konalo v roce 1962 v Kenley v Anglii. Zvítězil američan Tom Brett s modelem Perigee. Název modelu, česky perigeum, znamená bod, kdy je vesmírné těleso na své oběžné dráze nejblíže k zeměkouli.Model byl řízen ještě neproporcionální RC soupravou Orbit a poháněn tehdy hojně používaným motorem K+B Torpedo 45. Články o tomto konaném mistrovství světa byly samozřejmě zveřejněny v Modeláři 10-12/1962 s popisem modelů, motorů a RC souprav.

Když jsem poprvé po vydání v Modeláři tyto články uviděl, hned mi vítězný model Perigee (jeho název nebyl tehdy v časopise uveden) padl do oka. I když se dle popisu v Modeláři jednalo o model tehdy nejběžnější koncepce, při jeho podrobné prohlídce na přiložených fotografiích a později již z originálního plánku je naprosto zřejmé, že model Perigee se konstrukčním řešením, tvarem křídla a především trupu vymyká zavedenému tehdejšímu standardu.

Konstruktér modelu Perigee Tom Brett byl zkušený konstruktér, stavitel a výborný pilot. Při konstrukci modelu a jeho technologickému řešení, spolu s nezvyklým tvarovým řešením křídla, ale především dominantní, dopředu protaženou směrovkou a výše umístěnou výškovkou na hřbetu trupu zvolil nezvyklé tvarování přechodu těchto ocasním ploch do hřbetu a boků trupu. Navíc se snažil o specifickou tvarovou estetiku celého modelu nejen při pohledu na celkové tvary modelu, ale i na nepotažený model eliptickým řešením balzového potahu křídel. Půdorysný tvar křídel s rovnou náběžnou hranou byl o mnoho let později použit i u amerického akrobatického letounu Edge 540. Když jsem hledal originální plánek modelu Perigee, našel jsem i barevné foto originálního, velmi působivého zbarvení modelu, které nebylo na fotkách v Modeláři samozřejmě vidět.

Proto jsem se rozhodl, že si model Perigee jako retro model v originálním konstrukčním provedení postavím. K řízení ale už použiji historickou proporcionální RC soupravu a k pohonu dobový spalovací motor. V tomto případě první vyráběný typ motoru Webra 6,5 ccm z 60. let s tehdy vyráběným tlumičem výfuku s průchozí Venturiho trubicí.

Stavba modelu dle originálního plánu zvětšeného na skutečnou velikost byla z důvodů především přesného tvarového dodržení tvaru žeber křídla a výškovky bez použití CNC řezání technologicky náročnější. Stavba křídla je specifická svou stojinou a tvarovým balzovým potahem. I stavba výškovky byla nezvyklá. Osobitý tvar trupu a konstrukční řešení vyžadovalo trochu přemýšlení, jak to realizovat. Samozřejmostí bylo zhotovit naprosto rovné a nezkroucené nosné plochy modelu a přesnou geometrii usazení ocasních ploch vůči trupu a křídlům, křídel vůči trupu, vyosení motoru atd. Křidélka jsem zhotovil vůči originálu z plného balzového prkénka konstrukční, kvůli zachování pevnosti v ohybu a hlavně v krutu kvůli vzniku flutteru.

Jedinou mou aerodynamickou úpravou modelu je zvětšení plochy směrového kormidla na úkor kýlové části a zmenšení zadního sklonu osy zavěšení směrovky. Důvod je nasnadě: zlepšení účinnosti směrového kormidla ve vývrtkách, kopaných obratech a hlavně v nožových letech. Velký zadní sklon osy směrového kormidle způsobuje při jeho vychýlení silný klopivý moment jako při přitažení výškovky. V nožovém letu bývá tato síla tak velká, že se ani při plném potlačení výškovky nedá udržet rovný let modelu.

Rozpětí modelu Perigee je 1 550 mm, celková délka 1 280 mm a letová hmotnost byla 2 380 g.

Model je hotov pod potah a s kompletními podvozky má nyní hmotnost 1 290 g. Více ze způsobu stavby je vidět z fotografií.

Potah modelu bude proveden z nažehlovací folie, ale o tom v přístím pokračování.

Petr Čermák

Pokračování

Plánek modelu v PDF

. WordPress