Letovické polétání 16.7.2011

V pátek dopoledne mi volal kamarád Ivan Čáni. Přijeď k nám do Letovic na letiště místního aeroklubu LKLETO a LMK Letovice na pořádanou akci. A tak v sobotu v poledne, po předchozím telefonátu s kolegou Honzou Možným jsem do Letovic na tuto akci vyrazil. Za necelou hodinu jízdy autem jsem byl na místě. Letiště místního LKLETO je situováno kousek za městem v pěkném prostředí s potřebným zázemím velkého hangáru pro ULL a budovou společenského a sociálního vybavení.
Akce začala kolem 14 hod společným nástupem přítomných cca 20 modelářů a pokračovala do 18 hod. zajímavými letovými ukázkami modelů . Stojánce modelů vévodila zbrusu nová obří maketa C-11 Ivana Čániho s motorem MVVS 112 ccm, zpracovaná do nejmenších detailů. Na svůj letový křest zatím ještě čeká a tak se lze na co těšit. Jinak zde bylo k vidění mnoho modelů různých kategoriií od větronů, polomaket a akrobatů s motory se žhavící svíčkou, benzínovými motory a elektromotory. Byly zde zastoupeny modely ze stavebnic, ale je potěšitelné, že i mnoho modelů zhotovených kompletně jejich majiteli a piloty.
Letové ukázky modelů zahrnovaly létání jak klasické, tak 3D akrobacie zkušenějších RC pilotů, tak pilotáž menších polomaket , ukázku létání speciálu F3A, realistické létání větší makety vrtulníku s elektromotorem, létání s velkými maketami větronů s přídavným elektromotorem, aerovlek a notalgie letu repliky modelu SAM.
Skutečnou raritou a asi dosud neviděným vizuálním a sluchovým zážitkem pro drtivou většinu přítomných modelářů a spoustu návštěvníků této akce byla perfektní letové ukázka modelu s dvojitými delta křídly, poháněná pulzačním motorem. Pro neznalé se jedná o jednoduchý motor, tvořený spalovací komorou s výfukovou rourou a sací komorou s růžicovými ventily. Již vlastní návrh trysky vyžaduje zkušenosti s volbou vhodného objemu spalovací komory a délky výfukové roury k dosažení potřebného tahu motoru a především odpovídající frekvence pulzů spalování. Též seřízení dodávky benzinu do Venturiho vstupní trubice a přes kmitající ventily do spalovací komory za letu modelu ve všech jeho letových režimech je náročné. Model startoval speciálním katapultem a jeho letový a především zvukový dojem byl impozantní. Pulzační motory se používaly v 50 a 60 letech minulého století pro pohon rychlostních upoutaných modelů a sám mám s nimi osobní zkušenosti.
I akrobatické ukázky letů našich modelů přítomných členů LMK Babice sklidily určitě zasloužený potlesk.
Letovické polétání bylo velmi příjemně stráveným modelářským odpolednem mezi kamarády kolegy. Příští rok si tuto akci nenecháme ujít.

 

Fotografie z akce (autoři P. Čermák a J. Musil):

. WordPress